Tornooireglement

Het KUBB-tornooi wordt gespeeld volgens onderstaand tornooireglement. De spelregels zijn diegene die gehanteerd worden op het WK Kubb. Bij twijfel gaat onderstaand tornooireglement voor op de WK-regels. Bij discussie beslist de organisatie.

  • Discussies tijdens het spel worden zoveel mogelijk onderling opgelost (wij rekenen op jullie fairplay!). Als je er toch niet uitkomt, roep je er iemand van de organisatie bij
  • De teamkapiteins zijn verantwoordelijk voor hun teamleden, zowel tijdens het spel als daarbuiten, en vormen ook het aanspreekpunt
  • Tijdens de briefing vooraf zal ieder team zijn speelschema krijgen voor de poulewedstrijden. De wedstrijden en terreinindeling zullen ook omgeroepen worden. Na iedere wedstrijd moeten beide kapiteins van elke ploeg samen de uitslag komen doorgeven aan de wedstrijdtafel
  • Er zijn 6 poules van 4 ploegen. Elke ploeg speelt dus eerst 3 poulewedstrijden
  • In de poulewedstrijden wordt er 1 set gespeeld. Bij winst krijgt men 1 punt, bij verlies 0 punten
  • De poulewedstrijden worden gespeeld volgens een strak tijdschema.Wanneer de speeltijd van de 1ste wedstrijd om is, zal een signaal klinken. Wedstrijden die nog niet afgelopen zijn, worden uitgespeeld volgens het ‘Zwitsers Model’. Heel simpel betekent dit dat na iedere speelbeurt de achterste Kubb wordt weggenomen. Een gedetailleerde uitleg vind je onderaan.
  • De nummers 1 en 2 van elke poule gaan door naar de kwartfinales.
  • Bij gelijke stand in de poules zal het onderlinge resultaat beslissen, indien er dan nog niets beslist is wordt er een shoot-out gehouden tussen de beide ploegen. Bij een shoot-out start 1 team met alle stokken te gooien. Daarna gooit het andere team. De ploeg die het meeste Kubbs omvergegooid heeft wint de shoot-out. Bij gelijke stand wordt er om beurten een stok gegooid totdat er 1 ploeg scoort en de andere mist
  • Vanaf de kwartfinales wordt er 1 set gespeeld. Er is 1 winnaar.
  • Bij het niet komen opdagen voor een wedstrijd wint de tegenstander automatisch
  • Door een andere indeling van poules of tijdsnood kan de organisatie beslissen om de wedstrijden aan te passen. Dit wordt op de tornooidag voor de wedstrijden aangegeven

Aanvullende regels

  • De toss beslist wie er begint. Hiervoor gooit van elke ploeg tegelijkertijd één speler een stok van achter de achterlijn naar de koning. De speler die er dichtst bij is kiest de speelhelft en mag met zijn ploeg starten. Het is het uiteinde van de werpstok dat de afstand bepaalt. Wie de koning omgooit verliest de toss.
  • Elk lid van een team mag per beurt slechts 1 stok werpen. Heeft een team bijvoorbeeld maar 5 leden, dan mogen er ook maar 5 stokken gegooid worden
  • Een Kubb die omvergeworpen wordt en toch opnieuw recht komt te staan telt als omvergeworpen
  • Bij elke wedstrijd wordt er opnieuw getost
  • Bij het werpen moeten beide voeten binnen de zijlijnen staan
  • Voor spelers in een rolstoel geldt het centrum van de wielen als voeten
  • De Kubbs mogen alleen onderhands geworpen worden vanaf de basislijn
  • Het rechtzetten van de gegooide Kubbs gebeurt door ze te kantelen en recht te zetten, niet draaien of rollen dus!
  • Een werpstok mag niet ‘helikopteren’. Dit betekent dat de stok niet meer dan 90° rond een verticale as mag draaien. Een opzettelijke ‘helikopterworp’ met een stok zorgt ervoor dat dat team voor de rest van de match met één werpstok minder moet gooien
  • VeldKubbs worden pas overeind gezet door de tegenstander nadat ze allemaal zijn geworpen. Twee rakende veldKubbs worden NIET op elkaar geplaatst
  • Stokken en Kubbs mogen pas geworpen worden als de tegenstander uit het veld is
  • Na de wedstrijd moet het Kubbspel weer in de beginopstelling teruggeplaatst worden

FAQ

  • Hoe mag ik de stok gooien?
    Er wordt altijd onderhands gegooid. Een werpstok mag niet ‘helikopteren’. Dit betekent dat de stok niet meer dan 90° rond een verticale as mag draaien. Een opzettelijke ‘helikopterworp’ met een stok zorgt ervoor dat dat team voor de rest van de match met één werpstok minder moet gooien. Bij het gooien staat men achter de lijn met beide voeten binnen de zijlijnen
  • Wat gebeurt er als de koning door een Kubb omvalt?
    De koning mag met alle resterende stokken omgeworpen worden als alle Kubbs aan de kant van de tegenstander omgeworpen zijn. Als dit toch ervoor gebeurt door een werpstok of Kubb dan verliest het verantwoordelijke team automatisch het spel
  • Wanneer is een Kubb binnen, wanneer niet?
    Als de Kubb op de lijn is neergekomen dan moet de Kubb zo worden neergezet dat de Kubb ‘in’ is, dat wil zeggen tenminste de helft van het grondvlak van de Kubb bevindt zich binnen het speelveld
  • Wat gebeurt als er na het teruggooien van Kubbs twee of meerdere Kubbs elkaar raken?
    Kubbs die elkaar raken worden NIET op elkaar gezet
  • Wanneer en hoeveel keer mag je naar de koning gooien?
    Als alle veld- en basisKubbs van de tegenstander omgeworpen zijn mag je met al je resterende stokken een poging doen om de koning
  • Wat is het Zwitsers Model?
    Eerste ronde in ‘het Zwitsers model’ – team B begint:
    Bij het sein speelt de ploeg (team A) die aan de beurt is zijn beurt uit.
    A: In die beurt heeft team A 2 Kubbs omver geworpen
    B: Team B moet de 2 Kubbs teruggooien in het vak van team A
    C: Team A zet de 2 Kubbs recht
    D: Team A moet de achterste Kubb in hun veld verwijderen. In dit voorbeeld staan er 4 Kubbs op de achterse lijn. Team A mag vrij kiezen welke Kubb verwijderd wordt. Wanneer na fase C nog maar 1 Kubb overblijft wordt die niet verwijderd!
    Nu pas gooit team B zijn 6 stokken.
    Zo elke beurt opnieuw tot wanneer de koning is gevallen.